Zo krijg je meer reacties op je social media posts: Gebruik Cunningham's Law!

18-8-2022

Als je wel eens actief bent op social media, dan weet je dat het vaak lastig kan zijn om reacties te krijgen op je posts. Soms lijkt het alsof je praat tegen een lege zaal. Maar wat als ik je vertel dat er een simpele truc bestaat die je kunt gebruiken om meer reacties te krijgen?

Deze truc heet Cunningham's Law en het principe is als volgt: de beste manier om het juiste antwoord op internet te krijgen, is niet door een vraag te stellen, maar door het verkeerde antwoord te posten.

Ward Cunningham, de uitvinder van de eerste wiki en pionier op het gebied van programmeren, bedacht dit principe. Hij stelde dat mensen eerder geneigd zijn een vraag te corrigeren en het juiste antwoord te geven als ze eerst een onjuist antwoord zien, in plaats van gewoon een vraag te stellen zonder enige informatie te verstrekken.

Maar hoe kun je dit principe toepassen op je social media posts? Simpel: stel een vraag waarvan je weet dat mensen erop willen reageren en plaats daarbij een onjuist antwoord. Mensen zijn van nature geneigd om fouten te corrigeren en kunnen het niet laten om het juiste antwoord te geven.

Stel bijvoorbeeld de vraag: "Wat is de hoofdstad van Frankrijk? Is het A) Parijs, B) Londen of C) Amsterdam?" Het juiste antwoord is natuurlijk A) Parijs, maar door ook onjuiste antwoorden toe te voegen, zul je zien dat mensen sneller geneigd zijn om te reageren en het juiste antwoord te geven.

Je kunt dit principe ook toepassen op onderwerpen die relevant zijn voor je bedrijf of merk. Stel bijvoorbeeld de vraag: "Welke kleur past het beste bij ons nieuwe product? Is het A) Blauw, B) Groen of C) Rood?" Hiermee betrek je je volgers bij het proces en laat je zien dat je hun mening waardeert.

Daarnaast kun je ook gebruik maken van de actualiteit en inspelen op trending topics. Als er bijvoorbeeld een populaire film uitkomt, kun je de vraag stellen: "Wat vond jij van de nieuwste Marvel-film? Is het A) Geweldig, B) Matig of C) Slecht?" Hiermee speel je in op de interesse van je volgers en vergroot je de kans op reacties.

Kortom, Cunningham's Law is een eenvoudige maar effectieve manier om meer reacties te krijgen op je social media posts. Door een onjuist antwoord toe te voegen aan je vraag, zullen mensen eerder geneigd zijn om te reageren en het juiste antwoord te geven. Probeer het eens uit en kijk wat voor effect het heeft op je social media engagement!


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer