Wat is de kracht van het Google Shopping?
Update op 5 juni 2020: naar verwachting wordt Google Shopping eind 2020 gratis wereldwijd. Wij wisten al een tijdje dat Google hiermee bezig was, maar niet dat deze plannen ineens zo snel zouden worden doorgevoerd. Benieuwd waarom dit platform voor jou als e-commerce bedrijf interessant is? Lees dan onze blog!
Creëer een online etalage van jouw webshop
Met productadvertenties creëer je een online etalage. Met zo'n advertentie wordt niet alleen de productnaam getoond, maar ook een afbeelding, verkooprijs, productkenmerken en de aanbieder. Potentiële klanten worden beter geïnformeerd, wat kan leiden tot meer bestellingen. Beelden spreken meer dan 1000 woorden!
Dit netwerk is ideaal voor het promoten van zowel de winkelvoorraad als de online voorraad. Ook kan je het verkeer naar de website en fysieke winkel stimuleren. Doordat er op productniveau wordt geadverteerd zijn deze advertenties specifiek en relevant, omdat je adverteert op productkenmerken.
Productadvertenties
Een productadvertentie herken je aan de afbeelding van het product welke wordt getoond bij de advertentie boven de reguliere zoekresultaten of rechts bovenaan de pagina. Ook kan je worden weergeven op de Google Shopping-site waarmee je meer volume kan creëren. De productadvertenties worden getoond op basis van de productkenmerken (en dus geen zoekwoorden) die jij hebt opgegeven van jouw product. Toon ook jouw hele productaanbod aan bezoekers die een relevante zoekopdracht intypen binnen Google.
Bereik
Je kan mensen aanspreken die al heel specifiek weten wat ze willen aanschaffen. Ook kan je potentiële klanten bereiken en kennis laten maken met jouw merk en producten op het moment dat ze proberen een keuze te maken over wat ze willen kopen en waar ze dat willen kopen. Laten we eens de soorten zoekopdrachten uitwerken aan de hand van een voorbeeld.
Zoekopdrachten
Je kan worden getoond bij zowel specifieke als bij brede zoekopdrachten. Zodra iemand een zoekopdracht uitvoert op Google naar bijvoorbeeld ‘Hoekbanken’ hoeft diegene alleen maar te kijken welk product diegene aanspreekt (productafbeelding) en of dit past binnen het budget (verkoopprijs). Tegen de tijd dat iemand op een advertentie klikt, heeft diegene een goed beeld van het product en wat het kost. Daardoor bevinden deze mensen zich al verder in de aankooptrechter dan de gemiddelde internetgebruiker.
Brede zoekopdracht
Noah wil een hoekbank kopen, maar ze weet nog niet zeker weten wat voor soort hoekbank ze wilt en waar ze het wilt kopen. Noah gaat zoeken naar "Hoekbanken" en vervolgens worden er verschillende merken, soorten hoekbanken, aanbieders en prijzen getoond.
Wat haar opvalt is dat de bank van Karwei een goede beoordeling heeft, dat een aantal winkels de bank gratis verzenden en dat alle banken binnen het budget vallen. De hoekbank van home24 (advertentie 6) spreekt haar het meeste aan en klikt op de advertentie.
Specifeke zoekopdracht
Noah wil een 2 meter lange, gele hoekbank kopen voor in haar woonkamer. Ze zoekt naar "Gele hoekbanken 2 meter" en krijgt advertenties te zien van aanbieders die gele hoekbanken van 2 meter aanbieden.
Wat haar opvalt is dat het product van Karwei een goede productbeoordeling heeft en dat de bank van Goossens te duur is en dus afvalt (en er dus niet op klikt). Noah klikt wel op de bank van Karwei, omdat deze haar het meeste aanspreekt en een goede beoordeling heeft.
Jij bepaalt, ik adviseer en ondersteun
Wie kan jou helpen? Dat ben ik, Anna. Mijn naam is Anna (25) en gecertificeerd Ads Specialist en Google Partner. Ik kan jou helpen zodat er binnenkort ook productadvertenties tevoorschijn komen van jouw bedrijf!
Ik ga graag het gesprek met je aan om de mogelijkheden in kaart te brengen. De koffie staat al voor je klaar! Neem gerust contact met mij op via de mail of telefonisch.