Wat is de kracht van het Google Search Netwerk?
Richt je op kopers met een hoge inkoopintentie
Elk netwerk binnen Google biedt zijn eigen unieke waarde. Je kan een boodschap overbrengen via verschillende netwerken waaronder het zoeknetwerk. Het zoeknetwerk is gericht op kopers met een hoge koopintentie. Met dit netwerk benader je mensen met een actieve behoefte die op zoek zijn naar producten of diensten die jij aanbiedt. Door de actieve behoefte is deze groep mensen het makkelijkste om te zetten naar daadwerkelijke kopers. Zorg dus dat je zichtbaar bent op het moment dat potentiële klanten actief op zoek zijn naar wat aanbiedt.
Bereik
Tekstadvertenties in het zoeknetwerk worden getoond op websites van Google en sites die met Google samenwerken. Alleen al binnen dit netwerk worden er wereldwijd per dag 3,5 miljard zoekopdrachten uitgevoerd. Mensen zoeken op Google bijvoorbeeld informatie, gaan online winkelen, vergelijken prijzen of zoeken een routebeschrijving.
Uit meerdere studies blijkt dat 50% van de gebruikers van het zoeknetwerk klikt op een advertentie. Hoe kan dit percentage zo hoog zijn? Dit komt omdat de advertenties bovenaan de zoekresultaten van de pagina worden weergeven. Hoe zichtbaarder de advertentie is, hoe sneller gebruikers denken dat die advertentie het beste past bij hun zoekopdracht.
Zoekwoorden
Een gedegen zoekwoordonderzoek is het startpunt van de zoekadvertenties. Advertenties worden namelijk getoond op basis van de zoekwoorden waarop jij adverteert. Deze zoekwoorden zijn dus cruciaal, omdat deze woorden voor een groot deel bepalen of jouw advertentie zichtbaar wordt. Doe altijd een zoekwoordonderzoek zodat je weet welke zoekwoorden bijdragen aan de advertenties (en welke niet). Hierdoor voorkom je dat het advertentiebudget niet efficiënt wordt besteed.
Soorten zoekopdrachten
Tekstadvertenties kunnen worden getoond bij zowel specifieke als bij brede zoekopdrachten. Je kan mensen aanspreken die al heel specifiek weten wat ze willen aanschaffen. Ook kan je potentiële klanten bereiken en kennis laten maken met jouw merk en producten op het moment dat ze proberen een keuze te maken wat en waar ze dat willen kopen. Laten we de twee soorten zoekopdrachten eens uitwerken aan de hand van een voorbeeld.
Brede opdracht
Noah wil een hoekbank kopen, maar ze weet nog niet zeker weten wat voor soort hoekbank en waar ze het wilt kopen. Noah haar zoekopdracht is "Hoekbanken". Vervolgens kijkt ze welke tekstadvertentie haar het meeste aanspreekt, klikt vervolgens op de advertentie en wordt doorgeleid naar de website.
Specifieke opdracht
Noah wil een 2 meter lange, gele hoekbank kopen voor in haar woonkamer. Haar zoekopdracht is "Gele hoekbanken 2 meter" en krijgt tekstadvertenties te zien van aanbieders die gele hoekbanken van 2 meter aanbieden. Ze klikt op de advertentie die haar het meeste aanspreekt om vervolgens naar de website te gaan om het aanbod te bekijken.
Jij bepaalt, ik adviseer en ondersteun
Wie kan jou helpen? Dat ben ik, Anna. Mijn naam is Anna (25) en gecertificeerd Ads Specialist en Google Partner. Ik kan jou helpen zodat er binnenkort ook advertenties tevoorschijn komen van jouw bedrijf bij de Google zoekresultaten!
Ik ga graag het gesprek met je aan om de mogelijkheden in kaart te brengen. De koffie staat al voor je klaar! Neem gerust contact met mij op via de mail of telefonisch.