Vetgedrukte tekst ‘is meer waar’
Wil je weten waarom consumenten doen wat ze doen? Door middel van neuromarketing kunnen we redelijk goed zien wat er in ons hoofd gebeurd. We kunnen de reactie op marketinguitingen inzichtelijker maken en dat is interessant voor ondernemers en marketeers.
Onbewuste beslissingen
Mensen moeten elke dag veel informatie verwerken en beslissingen nemen. Een belangrijk inzicht vanuit de neuromarketing is dat de meeste beslissingen van consumenten onbewust en op de automatische piloot worden genomen, zonder te beredeneren.
Maar liefst 95% van al onze beslissingen gebeurt door het onbewuste brein. Slechts 5% van ons gedrag wordt bepaald door ons bewuste moderne brein.
Een belangrijk doel bij het maken van content is om je publiek daadwerkelijk te bereiken, te raken en te overtuigen. Maar hoe krijg je dit dan voor elkaar? Door gebruik te maken van de kennis en inzichten uit de neurowetenschap, kun je de effectiviteit van je content vergroten.
Framing
Door informatie op een bepaalde manier te brengen, kun je mensen beïnvloeden. Een veelgebruikte term in dit kader is ‘framing’. Dit houdt in dat je een bepaald aspect in de content benadrukt of weglaat. Als mensen via het onbewuste brein beslissingen nemen, gaan zij op hun gevoel af. Bij framing van het onbewuste speel je in op dit gevoel en niet op rationele denkprocessen.
Mensen ervaren vetgedrukte tekst ‘als meer waar’ dan schuingedrukte tekst.
‘Als het weinig inspanning kost om iets te lezen, zal het wel waar zijn.’
Een gerust gevoel is fijn toch?
Grote webshops zoals Coolblue gebruiken vaak een bestelknop met de tekst ‘’morgen in huis’’. Jij opgelucht, want er is nog voorraad. Deze informatie was niet te missen.
Dan scroll je verder en zie je een aantal keer het woord ‘gratis’ staan, dit valt op want het is vetgedrukt oranje. Denk aan: ‘gratis bezorgd’, ‘gratis ophalen’, ‘gratis retouren’. Je ogen worden er naar toe getrokken, we kunnen er echt niet omheen.
Zo werken er meerdere reclame-uitingen. Denk aan ‘Op=op’, ‘nog maar 2 plaatsen beschikbaar’, ‘Deze actie is alleen deze week geldig’. Hoewel je hier niet gevoelig voor denkt te zijn, ben je dat toch ;)
Zorg er wel voor dat je mensen niet bewust misleidt als je gebruik maakt van framing, want dan is je content niet meer betrouwbaar, authentiek en geloofwaardig. Dit kan uiteindelijk je merk schaden