Socialmedia-trends 2023
De eerste maand van 2023 zit er alweer op, tijd om de socialmedia-trends voor dit jaar eens onder de loep te nemen. De ontwikkelingen in socialmedia-land volgen elkaar snel op. Het is daarom belangrijk om rekening te houden met bepaalde trends, zodat je hier snel op in kunt spelen. We bespreken een aantal trends voor 2023.
Video
Er zijn veel social media kanalen die inzetten op (korte) video. Instagram zet Reels in en ook op Facebook zie je steeds meer video's voorbijkomen. We willen graag veel informatie, maar het liefst in hele korte tijd dan is video een geweldige oplossing. Video's krijgen dus steeds een betere plek op social media en dit zal alleen maar gaan groeien in 2023.
Verticale video's
Om nog even door te gaan op video kijken we naar het formaat hiervan. Veel video's werden van oorsprong liggend opgenomen, maar de laatste jaren is steeds beter de verschuiving naar staande video's te zien. Er komen steeds meer video's bij die staand worden bekeken, denk hierbij aan Instagram stories, Reels, maar ook video's op de feed van bijvoorbeeld Facebook. Deze staande video's zorgen ervoor dat het hele scherm wordt opgevuld en zo val je nog meer op.
Ondertiteling
Er wordt veel ingezet op video, maar het komt niet altijd goed uit om je geluid aan te zetten bij het bekijken hiervan. Zo hoeft tijdens de pauze op je werk niet iedereen mee te genieten van deze geluiden. Voor die momenten is het handig dat een video ondertiteling heeft. Door hierop in te zetten worden de video's beter bekeken en zal iemand minder snel door scrollen.
Wil je meer weten over video? Bekijk dan hier onze blog over video op social media.
Social commerce
Ken je dat? Je ziet een leuk filmpje en denkt dat product wil ik graag hebben. Je wilt dan niet het hele internet doorzoeken, maar zonder al te veel moeite het product kunnen aanschaffen. Gelukkig is daar een oplossing voor. Er komen op social media steeds meer mogelijkheden bij om een product direct te kunnen kopen via de video of foto. Scheelt je weer tijd met zoeken. Je scrolt door een social media app en ziet de ideale 'lamp voor boven de tafel’ voorbijkomen. Je klikt op ‘nu shoppen’ en je voltooit de aankoop direct in de app. Daarna kun je gewoon weer verder scrollen in de app.
Dit is een kleine greep uit de trends voor social media voor het nieuwe jaar. Veel trends zijn eerder ingezet, maar blijven zich snel ontwikkelen. Door in te spelen op de social media-trends zorg je dat de content die je plaatst relevant blijft.