Sociale bewijskracht - Robert Cialdini

15-11-2022

Voordat mensen een product kopen of op vakantie gaan, willen ze vaak weten wat anderen ervan vinden. Uit onderzoek blijkt dat 87% van de mensen eerst online onderzoek doet voordat ze iets kopen. Dit onderzoek bestaat vaak uit het bekijken van reviews en beoordelingen. Als veel mensen positief zijn over een product, wordt iemand daardoor overtuigd om het product te kopen.

Beoordelingen en meningen van anderen beïnvloeden ons onbewust, vooral als we twijfelen of iets goed is. Als we twijfelen, kijken we vaak naar het gedrag van anderen. Bedrijven kunnen deze 'sociale bewijskracht' gebruiken in hun teksten door bijvoorbeeld aan te geven hoeveel mensen iets positief vinden, zoals "1.558 personen vinden dit leuk" of door te vermelden dat veel mensen iets positief hebben beoordeeld, zoals "94% van de mensen die deze e-learning volgden ervaren duidelijk verschil in de conversie". Ook kunnen bedrijven gebruik maken van bewoordingen die de sociale bewijskracht versterken, zoals "populair", "meest gekozen" of "wegens succes verlengd".
 

Robert Cialdini is een wereldberoemde expert op het gebied van beïnvloeding en overtuiging. In zijn boek “Influence: The Psychology of Persuasion” beschrijft hij zes krachtige overtuigingsprincipes. Een daarvan is sociale bewijskracht. 

Robert Cialdini onderzocht bijna vier decennia lang hoe je andere mensen beïnvloedt. 

De zeven overtuigingsprincipes (ook wel beïnvloedingsprincipes) van Robert Cialdini zijn: wederkerigheid, consistentie, sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit, schaarste en eenheid.


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer