Social media onderzoek 2020
Social media worden onveranderd veel gebruikt door Nederlanders. Zo'n 96 procent is actief. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020, het grootste onderzoek van Nederland naar het gebruik van Social Media.
Het social media landschap in 2020 in highlights:
- We zijn met zijn allen meer gebruik gaan maken van social media.
- Gering vertrouwen zorgt er niet voor dat we afscheid nemen van social media.
- Gemiddeld zit men in 7 Whatsapp-groepen.
- In een jaar zonder grote schandalen weet Facebook lichtjes te groeien in gebruikers, behalve onder jongeren.
- De groei van Instagram vlakt af, met name onder de doelgroep 15-19 jaar.
- TikTok wordt op dit moment gebruikt door 700.000 gebruikers van 15+, maar ook door 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar
Tijd van social media is voorbij!? Nee joh!
Maar liefst 96 procent van de Nederlanders maakt er gebruik van. Dat percentage is onveranderd ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld zitten we dagelijks 98 minuten op social media. De tijdsbesteding aan social media is het laagst onder 65-plussers (82 minuten per dag). Jongeren (15 t/m 19 jaar) zijn met 143 minuten dagelijks het meest druk in de weer op social media.
Alle grote platforms zijn gegroeid in gebruik ten opzichte van vorig jaar. De grootste stijgers in aantallen zijn Instagram (+710.000 gebruikers) en YouTube (+ 430.000 gebruikers).
Bijna 9 op de 10 Nederlanders is actief op WhatsApp. De volgorde in de top-5 van meeste gebruikte social media in Nederlanders is gelijk als die van vorig jaar. De duidelijke lijstaanvoerder is WhatsApp. Vrijwel alle jongeren (97 procent) gebruiken WhatsApp. Ook onder 20-39-jarigen en 40-64-jarigen is de app onmisbaar: 9 op de 10 maakt er gebruik van.
Leuk feitje is dat men gemiddeld in ongeveer zeven WhatsApp-groepen actief is. Onder studenten/scholieren ligt dat ruim hoger met gemiddeld elf groepen.
In een jaar zonder grote schandalen weet Facebook lichtjes te groeien in gebruikers. Dit jaar maken 10,4 miljoen Nederlanders gebruik van Facebook, dat zijn er 230.000 meer dan in 2019 (+2 procent). Onder de meeste leeftijdsgroepen is sprake van marginale groei of stabiliteit.
Facebook-gebruikers blijven behoorlijk actief
7,1 miljoen gebruiken het sociale netwerk dagelijks om berichten te sturen of updates van vrienden te lezen. Dat zijn er 280.000 (+4 procent) meer dan vorig jaar. Dat is en blijft indrukwekkend. De derde op de lijst van dagelijks meest gebruikte social media is YouTube, met 2,8 miljoen dagelijkse gebruikers. Ruim de helft minder!
YouTube groeit door, ook dagelijks gebruik
Ruim 9 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube, een nette groei van 5 procent ten opzichte van vorig jaar. Het dagelijks gebruik is altijd al relatief laag geweest, daar laat de videosite ook dit jaar weer een mooie groei van 14 procent zien. 2,8 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube elke dag.
Instagram grootste stijger, Snapchat hervindt groei
5,6 miljoen Nederlanders maken gebruik van Instagram, dat zijn er 0,7 miljoen, oftewel 14% meer dan vorig jaar. Wel zien we dat de groei van Instagram aan het afvlakken is, met name binnen de doelgroep 15-19 jaar. Niet geheel onlogisch, want onder die doelgroep zit de adoptie al boven de 80 procent.
Sinds medio 2019 zit het aantal Snapchat-gebruikers echter weer in de lift. Dat is ook te zien in de Nederlandse cijfers. 2,7 miljoen Nederlanders gebruiken Snapchat, dat zijn er 310.000 (+13 procent) meer dan vorig jaar. Ook het dagelijks gebruik groeide, van 1,3 naar 1,5 miljoen (+17 procent).
TikTok door 700.000 Nederlanders gebruikt
Het speelveld van social media is de afgelopen jaren gestabiliseerd. TikTok, die sommigen beter kennen als Musical.ly, is the new kid in town. TikTok is een app waar gebruikers zichzelf filmen terwijl ze dansen, playbacken andere bewegingen maken.
TikTok wordt momenteel door 0,7 miljoen Nederlanders gebruikt, waarvan 280.000 mensen de app dagelijks gebruiken. Maar, dat zijn Nederlanders van 15 jaar en ouder. De app is met name populair onder kinderen en tieners.
Dagelijks gebruik Twitter en LinkedIn flink in de lift
LinkedIn en Twitter worden door respectievelijk 4,7 en 2,8 miljoen Nederlanders gebruikt. De adoptie van zowel Twitter als LinkedIn is al jarenlang behoorlijk stabiel. Vorig jaar kreeg het Twitter-gebruik nog een tik; dit jaar lijkt de microblog zich daarvan te herstellen.
LinkedIn heeft van oudsher veel moeite om zijn leden - op het moment van schrijven zijn dit er ruim 7,9 miljoen, te converteren naar actieve gebruikers. Voor een grote groep blijft het een online CV. Maar het lijkt er met meer focus op onder andere de verbeterde tijdlijn, blogs en hashtags steeds beter in te slagen om gebruikers vaker naar het platform te trekken.
Daar waar Pinterest de afgelopen jaren een consistente jaarlijkse groei kende, is deze ontwikkeling dit jaar tot een halt geroepen. De afgelopen twee jaar groeide het online prikbord met zo'n half miljoen bezoekers per jaar. Het dagelijks gebruik daalde zelfs ten opzichte van 2019.