Social media kanalen
Je wilt starten met sociale media, maar welke platforms moet je kiezen? Hoe verschillen ze van elkaar? Het is cruciaal om op de juiste sociale media aanwezig te zijn om jouw doelgroep te bereiken. Hieronder vind je een overzicht van de grootste platforms.
Facebook
Facebook is een sociaal netwerk opgericht in 2004 en onderdeel van het bedrijf Meta, dat ook eigenaar is van Instagram en WhatsApp. Het is wereldwijd enorm populair met 2,91 miljard gebruikers, waaronder 10,3 miljoen in Nederland en 6,9 miljoen in België. Het bereikt een breed publiek van alle leeftijden, hoewel er in 2022 voor het eerst een daling in dagelijkse gebruikers te zien was.
Om op Facebook te starten, maak je een profiel aan en verbind je met anderen. Je kunt berichten plaatsen met tekst, afbeeldingen, video, links, enz. Je kunt ook lid worden van groepen en via Facebook Marketplace producten kopen en verkopen. Bedrijven kunnen ook bedrijfspagina's maken en evenementpagina's aanmaken voor inschrijvingen. Facebook biedt mogelijkheden voor link-kliks, engagement, bewustwording en eventregistraties.
Wil jij je Facebook marketing uitbesteden? Neem contact met ons op.
Instagram
Instagram begon in 2010 als een app voor het bewerken en delen van vierkante foto's met filters. In 2012 werd het bedrijf overgenomen door Facebook (nu Meta) en sindsdien kun je op Instagram ook video's delen en bewerken. Hoewel Instagram altijd mobiel gericht is gebleven, kun je tegenwoordig steeds meer via desktop doen.
Met 1 miljard actieve gebruikers per maand wereldwijd en 6,6 miljoen Nederlandse en 4,5 miljoen Belgische gebruikers, is Instagram een belangrijk platform. Je kunt op Instagram beginnen door een profiel aan te maken, vrienden te worden met anderen en foto's en video's op je eigen pagina te delen. Je kunt bij je post ook tekst toevoegen en hashtags gebruiken om meer bereik te krijgen.
Hoewel foto's nog altijd een belangrijk onderdeel van Instagram zijn, is het platform veranderd van foto-app naar allround social entertainmentplatform. In 2016 werd de Stories-feature toegevoegd, geinspireerd op Snapchat, en in 2019 kwam Instagram Reels, vergelijkbaar met TikTok. Instagram is ook steeds meer gericht op social commerce, geschikt voor mensen en merken die hun verhaal visueel willen vertellen. De CEO van Instagram meldde dat de focus van het platform in 2022 ligt op video, messaging, controle, transparantie en creators.
Wil jij je Instagram marketing uitbesteden? Neem contact met ons op.
LinkedIn
LinkedIn is in 2003 opgericht en richt zich voornamelijk op professioneel netwerken. Werkgevers en werknemers vinden elkaar wereldwijd op het platform, dat beschikbaar is in 25 talen en 200 landen. Er zijn momenteel 810 miljoen gebruikers over de hele wereld.
In Nederland zijn er 5 miljoen gebruikers en in België 3,53 miljoen accounts, waarvan 45% actief is.
Om LinkedIn te gebruiken, kun je de website of app openen en kiezen voor "aanmelden" of "nu lid worden". Eenmaal ingelogd, kun je een uitgebreid profiel opzetten met informatie over jezelf, waaronder een samenvatting, foto, ervaring, opleidingen en certificaten.
Met LinkedIn kun je jezelf presenteren als professional, delen waar je kwaliteiten liggen en hoe je ze inzet tijdens je werk. Het platform is ook nuttig voor werkzoekenden, aangezien er veel vacatures beschikbaar zijn en je profiel dient als je cv. Bedrijven kunnen ook een pagina aanmaken en volgers op de hoogte houden van activiteiten en bereik vergroten.
Wil jij je LinkedIn marketing uitbesteden? Neem contact met ons op.
Twitter
Twitter is een online platform waar je snelle, korte berichten (tweets) kunt delen en communiceren met anderen. Ze kunnen tekst, foto's, video's, links en polls bevatten en worden gepost op jouw profiel en gedeeld met je volgers. Het werd opgericht in 2006 en was oorspronkelijk beperkt tot 140 karakters, maar is verdubbeld naar 280 karakters in 2017.
Er zijn miljoenen Twitter-gebruikers wereldwijd, waaronder 3,5 miljoen Nederlanders en 1,02 miljoen 13-plussers in België. Je kunt eenvoudig een account aanmaken op Twitter via de website of app en beginnen met twitteren, waarbij je hashtags en mentions kunt toevoegen om het bereik te vergroten.
Twitter kan ook zakelijk worden ingezet door zakenpartners, potentiële klanten en fans te volgen en te communiceren. Bedrijven kunnen snel ontwikkelingen delen en krijgen direct reacties van volgers. Het is mogelijk om privéberichten te versturen en het platform biedt steeds meer features, zoals live audio en mogelijkheden om geld te verdienen.
Wil jij je Twitter marketing uitbesteden? Neem contact met ons op.
TikTok
TikTok is een platform voor vermakelijke videoclips van maximaal 15 seconden, 60 seconden of 3 minuten. Het werd gelanceerd in 2016 als Douyin in China en in september 2017 internationaal onder de naam TikTok. Het is een populair platform onder jongeren en heeft ongeveer 1 miljard gebruikers wereldwijd. In Nederland steeg het aantal gebruikers van 1,7 miljoen in 2020 naar 3 miljoen in 2022. 31,3% van de volwassenen in België gebruiken TikTok.
Om te beginnen op TikTok moet je de app installeren op je telefoon. Op de startpagina zie je video's op basis van jouw interesses of video's van accounts die je volgt. Je kunt video's liken, reageren, delen en berichten sturen naar andere gebruikers. Je vindt gelikte video's in je profiel en kunt video's zoeken met de zoekfunctie. Bedrijven kunnen ook een TikTok Pro-account nemen voor inzicht in de video-statistieken.
Om een TikTok-video te maken, klik je op het plusteken-icoontje en maak je een video van maximaal 15, 60 of 3 minuten. Voeg vervolgens filters, effecten, tekst of muziek toe en voeg een beschrijving en hashtags toe voordat je de video deelt.
Wil jij je TikTok marketing uitbesteden? Neem contact met ons op.