Social media adverteren
Social media is de perfecte plek voor inspiratie én het kopen van een product. Winkelen op social media wordt binnenkort écht de trend. De verwachting is dat social commerce zich ook in Nederland verder zal ontwikkelen. Ben jij er al klaar voor? En wat kun je er nu al mee?
Gedrag is veranderd
Door Corona is ons shopgedrag veranderd. Eén op de drie Nederlanders deed tijdens de crisis meer én grotere online bestellingen. De verwachting is dat deze stijgende lijn zich doorzet. 20-40% van de Nederlanders geeft aan ook na de coronacrisis vooral online te willen blijven winkelen.
Een logisch gevolg is daarom dat bedrijven nu meer dan ooit willen investeren in Google Ads en social media advertising. Om aan deze behoefte te kunnen voldoen, staan de social platformen alles behalve stil en lanceren zij de ene na de andere nieuwe update om social commerce voor bedrijven mogelijk te maken.
Wat kun je al inrichten en wat komt er nog aan?
Met Facebook en Instagram Shops is het mogelijk om een online winkel met je productaanbod op je Facebookpagina of Instagram-pagina weer te geven. De producten worden gekoppeld via een catalogus of direct ingeladen vanuit een website via shopping-partners.
Als je de shop hebt ingericht, tag je de producten in de afbeelding of video bij je post. Met een tik op het artikel in de video of afbeelding komt de gebruiker direct terecht bij de productdetails. Afrekenen doe je vervolgens op de website.
Bereid je voor
Het is op dit moment nog niet mogelijk om in Nederland rechtstreeks op de social platformen producten aan te schaffen. Maar ze verwachten dat dit er wel snel aan zit te komen. Het is daarom heel belangrijk je alvast voor te bereiden en te leren van de mogelijkheden die er nu al zijn. Dit is hét moment om op deze trend in te haken.
Zorg er dus nu alvast voor dat je op een centrale plek je productinformatie beheert. Daarmee kun je makkelijk social commerce integreren op de verschillende platformen.
Wat je wil voorkomen is dat je elk platform apart moet opzetten, want dat kost op de langere termijn veel meer tijd en geld. Begin daarom kleinschalig zodat je de concurrentie voor bent.
Maar met het inrichten van alleen een social shopping ben je er nog niet. Het is namelijk ook belangrijk dat je creatieve content actief is om je doelgroep aan te spreken. Op social media is het nog steeds belangrijk om engaging content in te zetten en zo waardevolle relaties en connecties aan te gaan met je volgers.
Hulp nodig?
Helaas is de tijd van gratis bereik op social media voorbij. Social advertising is een must geworden om in het vizier van de doelgroep te komen. Een voordeel van adverteren is dat je heel gericht kunt targeten. Wil jij aan de slag met social advertising?