Klanttevredenheid: een must in de anderhalve-meter-samenleving
Een nieuwe samenleving, de anderhalve-meter-samenleving, een manier om de verspreiding van het coronavirus te vertragen en elk bedrijf moet zich gaan houden aan de nieuwe regels. Deze regels hebben gevolgen voor jou en natuurlijk je klanten. Misschien mogen er door de maatregelen minder mensen in je winkel komen of kun je producten een tijdje niet leveren door leveringsproblemen. Iedereen ervaart de gevolgen op een andere manier en juist daarom is het handig om je klanttevredenheid inzichtelijk te maken.
Vroeger was alles anders
Vroeger. Toen we nog gewoon met 10 man een feestje konden geven en ook zonder winkelmandje de supermarkt in mochten. Wat zullen we hier over een aantal jaar weer gek op terugkijken. Dat alles aan het veranderen is merkt iedereen. Naar de kapper gaan kan gelukkig weer, maar niet zonder mondkapjes en bij veel retailers kom je niet binnen zonder het wassen of desinfecteren van je handen. Al deze regels zijn natuurlijk begrijpelijk en hard nodig, dus laten we dit ook met zijn allen serieus nemen.
De regels omtrent de anderhalve-meter-samenleving hebben effect op de klantervaring. Laat zien dat je de maatregelen serieus neemt, maar dat het niet een blokkade is. Mensen moeten het gevoel krijgen dat ze bij jou nog gewoon de winkel binnen kunnen kopen. Dus open de deuren en laat zien dat je de maatregelen volgt.
Focus op de maatregelen en jouw klant
Heel begrijpelijk dat jij je natuurlijk zo goed mogelijk aan de maatregelen moet houden. Dat moet ook, maar vergeet je klant niet. Er zullen minder klanten in de winkel zijn, er zal minder omzet behaald worden en misschien moet jij hierdoor minder personeel inzetten. Maar de klanten die je wel in je winkel hebt moet je zo goed mogelijk helpen. Dit zorgt namelijk voor tevredenheid bij je klant en dit kun je in deze periode goed gebruiken. Want de combinatie van een goede service en het volgen van de maatregelen gaat zorgen voor een hogere klanttevredenheid.
Hoe ervaren jouw klanten de regels, vraag het!
De regels kunnen voor sommige klanten wel eens onduidelijk zijn en daardoor kunnen irritaties ontstaan. Deze irritaties wil je voorkomen, dus vraag je klanten hoe ze het ervaren en wat ze anders zouden willen zien. Alleen hierdoor weet jij wat er bij de klanten speelt en wat je dus eventueel zou kunnen verbeteren. Op lange termijn gaan de verbeteringen die jij doorvoert resulteren in een hogere tevredenheid bij je klanten en dat wil je! Wanneer er sprake is van een hoge tevredenheid van de klant is de kans dat deze persoon jouw bedrijf aanbeveelt bij andere personen veel hoger.
Heb jij vragen over het communiceren van de maatregelen? Of ben je op zoek naar een creatieve manier om die maatregelen te communiceren? Neem contact met ons op. De afgelopen tijd hebben wij al meerdere bedrijven kunnen helpen en we zitten nog vol met toffe ideeën.