Hoe krijg je social media tussen de oren van je medewerkers?
Eigen medewerkers worden door bedrijven nog te weinig ingezet bij het gebruik van social media marketing. Terwijl ze over het algemeen een groot en belangrijk netwerk hebben en een grote betrokkenheid bij jouw bedrijf. Jij bent samen met je eigen collega’s, het meest krachtige reclameteam.
Hoe krijg je de social media tussen de oren van jouw medewerkers?
1. Vraag medewerkers om de berichten van jouw bedrijf te delen op hun eigen pagina
Ze kunnen hiermee hun eigen netwerk bereiken en dat zijn waarschijnlijk andere mensen dan die jij in je eigen netwerk hebt.
2. Neem de angst weg om content te delen voor je medewerkers
Medewerkers durven vaak geen berichten te delen, omdat ze bang zijn om fouten te maken. Zorg dat ze weten wat wel en niet mag en neem de onzekerheid weg.
3. Leg het online doel van jouw bedrijf uit aan je medewerkers
Als medewerkers weten wat de richtlijnen zijn, dan zullen ze eigen berichten maken die aan deze richtlijnen voldoen. Zo krijg je een duidelijke stijl en manier van berichten plaatsen.
4. Laat medewerkers zich bewust zijn van hun eigen handelen op social media
“Durf je het in de krant te zetten? Dan kun je het ook op social media kwijt”. Is het antwoord hierop ‘nee’ dan gaat het waarschijnlijk om gevoelige informatie. Niet plaatsen dus.
De rollen binnen je team
Wie beheert de socialmedia-accounts en wie plaatst wat op welke kanalen op welke manier?
- Stijl bepalen
- Dagelijkse plaatsing van berichten
- Verzamelen / maken van foto’s
- Dagelijkse beantwoorden van chats en reacties
- Strategie en planning
- Adverteren
- Spoed / crisis communicatie
"Door je medewerkers een podium te bieden, creëer je een nieuwe vorm van mond-tot-mondreclame"
Wij leren jouw team hoe je de social media kanalen samen kan beheren door ze te betrekken bij je marketingactiviteiten. We gaan samen aan de slag met een concreet stappenplan: na deze praktische training weten jij en je collega's precies wat jullie moeten doen.
De belangrijkste conclusie die we kunnen trekken, is dat veel bedrijven hun eigen medewerkers veel beter kunnen betrekken bij de socialmedia-inzet. Collega’s hebben een erg groot netwerk dat er om schreeuwt gebruikt te worden. Wacht er niet mee, begin gewoon, al is het met kleine stapjes.