Facebook krijgt minder gebruikers, maar blijft de grootste

4-2-2019

Afgelopen weken zijn er verschillende berichten gepost op socialmediakanalen dat Facebook te maken heeft met een teruglopend aantal gebruikers. Toch is Facebook in Nederland nog altijd een van de meest gebruikte social media met naar schatting 7,6 miljoen dagelijkse gebruikers.

 

Oke en nu? Stoppen met Facebook?

Nee! Het nationale social media onderzoek van Newcom en Consultancy B.V. is gepubliceerd en wanneer we kijken naar de cijfers blijkt dat het helemaal niets zo slecht gaat. Dit grootschalige landelijke onderzoek is voor het negende jaar op rij gehouden. Het onderzoek gaat over het gebruik van social media in Nederland en ook dit jaar is er weer een indrukwekkende respons behaald van 7.012 respondenten.

 

Bron: Social media Onderzoek  2019 - Newcom Research

 

Het wordt gelijk duidelijk dat het gebruik van Facebook en Twitter afneemt, terwijl Whatsapp, Youtube en Instagram aan het doorgroeien zijn. Facebook heeft nog altijd meer dan 10 miljoen gebruikers in Nederland. Instagram zit ongeveer op de helft daarvan. Uit het onderzoek blijkt dat een derde van de afhakers ook echt haar account heeft opgezegd. Er zijn dus nog genoeg mensen die elke dag door hun tijdlijn scrollen.

 

In alle leeftijdsklassen neemt het dagelijks gebruik van Facebook af, maar er is nog steeds een groot dagelijks gebruik. Wanneer je het gebruik vergelijkt met de andere socialmediakanalen heeft Facebook nog steeds de meeste gebruikers. Dit is in de afgelopen jaren niet veranderd. Facebook blijft de grootste in social media. Dat is goed om te onthouden!

 

Dus blijven gebruiken?

Ja! Wij als marketeer bewegen mee met de ontwikkelingen op het gebied van social media en dat doen we iedere dag. Voor ons is het geen probleem om in te spelen op deze ontwikkelingen. Dat Facebook nu onder de aandacht wordt gebracht komt doordat het bedrijf in de spotlights is gezet door de privacywetgeving. Daarvoor nam het gebruik van Facebook namelijk ook al af, maar daar horen we niemand over. Facebook blijft een goed kanaal om met relatief lage promotiebudgetten jouw berichten te promoten. Dit betekent niet dat je alles op Facebook moet inzetten, je moet natuurlijk ook blijven kijken naar de andere kanalen.

 

Instagram en Youtube groeien de afgelopen jaren en LinkedIn blijft al jarenlang gelijk met het aantal gebruikers. Met de groei van deze kanalen is het verstandig om ook eens te kijken naar de mogelijkheden van de kanalen. Het hangt van je bedrijf af welke social media geschikt is en dit hoeft dus niet alleen bij Facebook te blijven.

 


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer