De kracht van emoticons in marketingcommunicatie

5-8-2019

Emoticons 

Het is niet meer te missen: emoticons spelen een grote rol in ons dagelijks leven. Niet alleen in privé communicatie, ook in de marketingcommunicatie. Ze worden gebruikt om een boodschap te laten opvallen of om interactie te zoeken met jouw doelgroep. Vooral op social media worden emoticons vaak ingezet als onderdeel van een campagne. 
 

Een aantal creatieve voorbeelden op een rijtje.


McDonald’s
Good Times at McDonald’s zo luidt de emoticons campagne die uit maar liefst 5 verschillende versies bestaat. Alle 5 weerspiegelen ze voor iedereen frustrerende en/of herkenbare situaties. Deze situaties worden door de McDonald’s ‘opgelost’. Van urenlang winkelen met je vrouw tot aan in de file staan door werkzaamheden aan de weg. We’re lovin it! De campagne bedoelen we dan natuurlijk! ;) 


 

Domino’s
Next level pizza bestellen, bij Domino’s kan dat. De pizzaketen speelt namelijk zeer handig in op het gebruik van emoticons. Het enige dat je tegenwoordig hoeft te doen is met je Twitter-account een pizza naar Domino’s te sturen en je bestelling is geplaatst. Wel eerst je Twitter-account aan je Domino’s profiel koppelen en je favoriete pizza aanvinken, maar dat is ook alles. Was het bestellen van een pizza al geen rocket science, het is nu wel erg gemakkelijk. Met deze dienst kunnen ze een beter imago creëren én meer pizza’s verkopen.





Durex
Condoomfabrikant Durex wil (uiteraard) dat mensen veilige seks met elkaar hebben. Om deze boodschap in hun marketingcampagne kracht bij te zetten én aan te kleden hebben zij emoticons gebruikt. Tot op heden behoort een condoom jammer genoeg (nog) niet tot het standaard emoticons pakket, maar vanwege de maatschappelijke belangen van safe seks stuurt Durex daar voor de toekomst wel op aan. Met de #CondomEmoji peilde Durex de interesse in de condoom emoticon onder haar volgers.


 

KLM 
Door hun amusante, maar klantvriendelijke manier van communiceren is het webcare team van KLM online inmiddels legendarisch te noemen. Niet zelden gebruiken ze emoji om hun boodschap kracht bij te zetten. Ook het team dat verantwoordelijk is voor de online content is goed getraind in het gebruik van emoticons. Door middel van emoji wordt de boodschap ondersteunt en wordt er interactie met de gebruiker uitgelokt. Bij bovenstaand bericht zijn er 1000 likes en meer dan 350 reacties bereikt.




Netflix
Netflix, inmiddels niet meer weg te denken uit huishoudens wereldwijd. De streamingdienst is niet alleen een kei in het produceren van bingewatch-waardige series, ook hun marketingcampagnes op social media zijn geniaal. Emoticons zijn een veel gebruikte tool in hun online communicatie. Zo maken ze er een gewoonte van om het genre van een nieuwe serie te communiceren met een emoticon. Bijvoorbeeld de emoji met angstzweet ter aankondiging van een nieuwe thriller serie.




WWF
In 2015 lanceerde het WWF de Twitter campagne #EndangeredEmoji om geld op te halen om bedreigde diersoorten en hun leefomgeving te beschermen. Je kon doneren door #EndangeredEmoji te volgen, het bericht te retweeten en/of door met een emoji te reageren op het bericht, zoals een panda of een tijger. De campagne leverde ruim 559.000 vermeldingen en 59.000 aanmeldingen op. Reken maar uit..




Bol.com
De social media accounts van bol.com staan bekend om de snelle en pakkende inhakers. Zij laten geen actualiteit of gebeurtenis onbenut om een glimlach op het gezicht van hun volgers te toveren. In aanloop naar Valentijnsdag ? plaatste bol.com bovenstaande afbeelding op Facebook. Het zorgde voor veel interactie en een enorm bereik. Reken maar dat het mensen aanspoorde om (nog snel) een cadeautje te kopen, want bol.com kan zelfs bezorgen op de dag van bestelling.




IKEA
IKEA beweert dat mannen en vrouwen beter met elkaar zouden kunnen opschieten als ze meer emoji's gebruiken in hun communicatie. Om die reden introduceert IKEA eigen emoticons: het communicatiemiddel voor meer liefde en begrip bij je thuis. De emoticons worden ook gebruikt in de applicatie om productgroepen te categoriseren. Het is wachten op het moment dat de emoticons ook zichtbaar zijn in de online communicatie of zelfs fysieke winkels.


 

Ditzo
WhatsApp, we gebruiken het allemaal om snel, al dan niet vergezeld van emoticons, een boodschap door te geven. Snel iets doorgeven gaat vaak niet op als je naar een callcenter van een verzekeringsmaatschappij belt. Ditzo speelde handig in op die ergernis en opende een WhatsApp-account. Geen platform dat zich beter leent voor het gebruik van emoticons en deze spelen dan ook de hoofdrol in de campagne van zijn nieuwe dienst: 'niet in de wacht, maar een WhatsApp', op de kaart te zetten.


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer