De do's en don'ts voor nieuwsbrieven

2-4-2020

Jij verstuurt nog geen nieuwsbrief? Waarom niet? Dit is het kanaal waar jouw klanten bewust voor hebben gekozen. Ze hebben zelf akkoord gegeven om de nieuwsbrief te ontvangen. Een nieuwsbrief zorg voor relevante branding van jouw merk, het is meetbaar en je hebt de mogelijkheid om content de delen die op dat moment relevant is voor jouw bedrijf. Dus hoppakee: maak er gebruik van!

Een druk op de knop en je nieuwsbrief wordt verstuurd naar 1.575 ontvangers. 3, 2, 1 en klik. Die nieuwsbrief is verzonden! Oh nee. Neeee. Te laat. Er stond nog een foutje in!

Iedereen maakt wel eens een foutje, toch? Gelukkig kun je van fouten leren en vooral bij een nieuwsbrief is dit belangrijk. Want eenmaal verstuurd en je kunt het niet meer aanpassen. Daarom is het nu tijd om eens te kijken naar de do's en don'ts van het maken van een nieuwsbrief!

 

1. De onderwerpregel
Tja. Dit is altijd wel even lastig. Het is het eerste wat je klant ziet en moet gelijk de aandacht trekken. De nieuwsbrief moet natuurlijk wel geopend worden. Dus maak goed gebruik van deze eerste kans. Zorg voor een aantrekkelijke onderwerpregel, zodat je klant denk: ja dit moet ik lezen.


Do: interesse wekken
Kies voor een titel die uitnodigend en verleidend is, zodat je klanten klikken op de nieuwsbrief. Kies voor een pakkende vraag of een onderwerp die jouw volgers interessant vinden! Oja, en gebruik emojis want hiermee kun jij de onderwerpregel aantrekkelijker maken.

Don’t: onduidelijkheid
Mailtjes waarvan je niet weet wie de afzender is open je niet. Dus zorg dat je onderwerpregel aansluit bij je bedrijf.

Een aantal tips voor een pakkende onderwerpregel

  • Stel een vraag: Wat doe jij 's ochtends als eerste als jij je telefoon pakt?
  • Gebruik het woord 'hoe': Hoe jij meer bezoekers krijgt in je winkel.
  • Schaarste: Er zijn nog maar 20 kaarten beschikbaar.
  • Gebruik getallen: 8 tips om jouw online zichtbaarheid te verbeteren.
  • Ongewoon: Met plezier meer belasting betalen.
  • Gepersonaliseerd: Hi Anna, hoe presteert jouw website in Google? 

 

2. De body-tekst
De klanten klikken op de onderwerpregel en de nieuwsbrief wordt geopend. BOEM! Nu moet jij de aandacht trekken en misschien nog wel belangrijker: vasthouden! 

Do: focus op links
We lezen altijd van links naar rechts, dus daar begint jouw klant dus ook met lezen. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk is dit iets wat mensen nog niet vaak toepassen. Zet een afbeelding of titel die de aandacht moet krijgen aan de linkerkant.

Don’t: veel, heel veel tekst
Plaatjes kijken is geen probleem, maar veel moeten lezen doen we liever niet. Zorg ervoor dat er genoeg in de nieuwsbrief staat om de mensen te verleiden om op een link te klikken die verwijst naar een pagina op jouw website (een landingspagina). Op deze pagina kun jij de rest van je blog of nieuwsbericht plaatsen! Naast meer bezoekers op je website zorgt dit ook voor een betere SEO.

 

3. Call-to-actions
Oke leuk die nieuwsbrief? En nu? Zonder call-to-action is je nieuwsbrief niet compleet. Een nieuwsbrief zonder duidelijk doel of verwijzing naar een andere pagina is zonde! Het doel van een call-to-action is jouw klanten onmiddellijk te laten reageren of om een verkoop aan te moedigen.

Do: klik hier!
Laat zien waar de lezers van de nieuwsbrief op kunnen klikken. Gebruik een hyperlink met een streep onder de tekst en een blauwe kleur of kies voor een button die aansluit bij het ontwerp van je nieuwsbrief. Die link moet aangeven wat je kunt verwachten als je op de link klikt. Klik je op 'bestel hier' dan wil je ook direct op de bestelpagina komen en niet op de contactpagina.

Don’t: te veel moeten klikken
Klik hier, en klik hier en klik daar en daar en ook hier. Ja, dit werkt niet. Zorg voor een duidelijke structuur in je nieuwsbrief. Een stuk tekst en sluit af met een call to action. 

 

Zoals je hebt kunnen lezen bestaat een goede e-mailnieuwsbrief uit verschillende onderdelen die uiteindelijk allemaal op elkaar moeten aansluiten. Een klusje dat je niet even in een uurtje klaart. Dus neem de tijd en laat je nieuwsbrief controleren, want een foutje is zo gemaakt!


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer