AdWords Search of Display Network?

30-9-2016

Wel eens geklikt op een banner van een rioolonstoppingsbedrijf? Nee? Lees hieronder waarom je dat waarschijnlijk niet zo snel zult doen.

Wanneer gebruik je als adverteerder de zoekmachine van Google (tekstadvertenties in de zoekresultaten) en wanneer gebruik je het displaynetwerk (banners op websites van derden)? Het antwoord op deze vraag bepaalt in een vroeg stadium of je campagne wel of niet gaat werken. Deze vraag dwingt je namelijk om dieper na te denken over de aantrekkingskracht van je eigen product of dienst op jouw doelgroep. Beantwoordt je product of dienst aan een actieve behoefte of een latente behoefte?

 

Actieve behoefte? AdWords Search!

Denk aan een situatie waarbij je riolering verstopt is. Een actievere behoefte (oh, de dubbelzinnigheid) is er bijna niet. Wanneer je niet meer normaal door kan spoelen, pak je heel rap je telefoon op zoek naar hulp. Het is erg onwaarschijnlijk dat potentiële klanten op hun vrije zondagmiddag bij het lezen van de laatste voetbalnieuwtjes door een displayadvertentie getroffen worden: “Ach kijk, een voordelig rioolontstoppingsbedrijf: dat is wel leuk voor komend weekend met de kinderen.” Nee, met een dergelijke dienst wil je aanwezig zijn in Googles zoekmachine.

 

Latente behoefte? Google Display Network!

Aan de andere kant bestaan er klantbehoeftes die latent aanwezig zijn. Producten die we willen hebben, activiteiten die we willen doen, maar waarvan we dat pas beseffen als we ermee geconfronteerd worden. Nieuwe disruptieve diensten, zoals Uber, zijn daarvan een goed voorbeeld. Adverteren in de zoekmachine van Google heeft dan weinig effect. Wanneer consumenten googlen op “taxi bestellen” is de kans heel groot dat ze simpelweg snel een taxi willen bellen. Het is onwaarschijnlijk dat ze de tijd nemen om zich te verdiepen in een nieuwe ride sharing app. Worden ze op een rustiger moment via het Google Display Network met hun neus op de feiten gedrukt – makkelijker, goedkoper, sneller – is een advertentie ineens wel erg effectief.

 

Combinaties Search en GDN

Natuurlijk is de wereld niet zo zwart-wit. Veel producten en diensten hebben baat bij een combinatie van de twee. Denk aan een pretpark. Bij het plannen van een dagje uit zullen bezoekers ongetwijfeld googlen op “pretpark in de buurt van Zwolle” of “leukste attractiepark voor dagje uit”. Daar wil je bij zijn als adverteerder. Andere potentiële bezoekers zullen tijdens het lezen van hun favoriete auto- of modeblog, hun oog laten vallen op de displayadvertentie van hetzelfde pretpark. En dan is de kans wél groot dat ze denken: “Ach, dat is leuk voor komend weekend met de kinderen.”

Zet dus een stapje terug als je gaat kiezen tussen Google Search of het Google Display netwerk van AdWords. Een kritische blik op je product of dienst en je doelgroep geeft je vaak de antwoorden die je nodig hebt. Om één van beide netwerken volledig links te laten liggen bijvoorbeeld, of om een gebalanceerde budgetverdeling tussen beide netwerken te maken. Wil je graag dat wij met je meedenken over deze keuze? Neem dan contact met ons op!


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer